Demonteren oude velg
- Zet jouw auto op een plaats waar er een stabiele, vlakke en stevige ondergrond is. En waar je geen hinder veroorzaakt voor anderen. Voldoende ruimte rond de wagen helpt je makkelijker werken.
- De wagen dient (motor af) in eerste versnelling of parkeerstand te staan, indien deze een automaat is. Trek de handrem op, zodat deze niet meer voor of achteruit kan.
- Draai alle moeren of bouten een halve slag los. Let op, de bouten of moeren mag je dus zeker niet helemaal losdraaien!
- Plaats jouw krik stevig onder de voorziene steunpunten van jouw auto. Krik jouw auto omhoog totdat het te vervangen wiel van de grond komt.
- Draai alle bouten/moeren van het wiel los en haal het wiel van de wagen.
- Optioneel kan je de wielnaaf reinigen met een staalborstel of schuurpapier en smeer deze daarna in met kopervet.
Monteren nieuwe velg
- Plaats (indien van toepassing) de centreerring in de nieuwe te monteren velg.
- Enkel van toepassing bij breedset: de breedste banden en velgen dienen altijd achteraan gemonteerd te worden.
- Enkel van toepassing bij banden met een draairichting: dit kan je vinden op de buitenflank van de band indien de band een richtingspijl heeft die naar de voorkant van de wagen moet wijzen. Indien een band ‘outside’ heeft aan de voorkant, dan mag je kiezen of e de band links of rechts plaatst.
- Hang het wiel op de wielnaaf. Draai de velg zodat de boutgaten van de velg recht voor de boutgaten van de auto staan.
- Controleer goed of er geen speling is tussen het centergat van de velg en de naaf van de auto.
- Draai de bouten/moeren kruislings met de hand vast en draai deze daarna verder kruislings aan met een momentsleutel van 120Nm.
- Controleer goed of de velg/band de carrosserie of het chassis van de auto nergens raakt.
- Laat de krik zakken.
- Herhaal dit bij de andere 3 wielen.

